هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی

یکی از نگرانی‌های بیمارانی که مشکل قلبی عروقی دارند، آگاهی از نحوه پرداخت هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی است. در این مقاله به بررسی اینکه سی تی آنژیو چیست و هزیته‌ی آن در سال 1403 چقدر است می‌پردازیم. همچنین عوامل موثر بر هزینه سی تی آنژیوگرافی قلب و میزان پوشش بیمه تامین اجتماعی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سی تی آنژیوگرافی قلب چیست؟

آنژیو به معنای رگ و گرافی به معنای تصویربرداری می‌باشد. به صورت کلی آنژیوگرافی به معنای تصویربرداری از عروق بدن و قلب می‌باشد. به طور کلی برای دیدن رگ‌های بدن از اشعه ایکس استفاده می‌شود. از این آزمایش برای تشخیص انواع بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه این است که سی تی آنژیوگرافی عروق کرونری با آنژیوگرافی استاندارد کرونری متفاوت بوده به این صورت که در آنژیوگرافی غیر سی تی، یک لوله انعطاف پذیر که به اصطلاح به آن کاتتر می‌گویند از طریق کشاله ران یا بازو به قلب یا شریان‌های کرونر کشیده می‌شود. 

سی تی آنژیوگرافی قلب یک روش غیر تهاجمی و بسیار دقیق است که به صورت تخصصی شریان‌های اطراف قلب را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

سی تی آنژیو با استفاده از دستگاه سی تی اسکن انجام می‌شود که با تزریق ماده مورد نظر، رگ‌ها و دریچه‌های قلب بررسی می‌شوند. لازم به ذکر است که با وجود اینکه دوز اشعه مورد استفاده در سی تی آنژیو قلب بسیار کم و ناچیز است، اما در صورت قرار گرفتن طولانی مدت و یا به صورت پرتکرار در معرض آن خطر کمی برای ایجاد سرطان وجود دارد.

هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی

هزینه سی تی آنژیوگرافی قلب چقدر است؟ 

هزینه سی‌ تی آنژیوگرافی قلب در ایران به موارد متنوعی بستگی دارد . به صورت کلی ممکن است بسته به نوع بیمارستان که می‌تواند دولتی یا خصوصی باشد، منطقه جغرافیایی و محل زندگی، و همچنین نوع بیمه متغیر باشد. اما در اینجا به صورت تقریبی هزینه‌ها برای سال ۱۴۰۳ در قالب یک جدول آورده شده است:

 

نوع مرکز درمانی هزینه تقریبی سی‌تی آنژیوگرافی قلب (تومان)
بیمارستان دولتی ۸۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰
بیمارستان خصوصی ۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰
مراکز تخصصی و فوق تخصصی خصوصی ۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰,۰۰۰

 

لازم به ذکر است که این هزینه‌ها متغیر بوده و به طور تقریبی هستند و در شرایط مختلف از جمله تفاوت در نوع دستگاه، خدمات اضافی، و موقعیت جغرافیایی مرکز درمانی متفاوت باشند.

در صورتی که بیمار دارای بیمه تامین اجتماعی یا سایر بیمه‌ها باشد، بخشی از هزینه توسط بیمه پوشش داده می‌شود و بیمار باید فرانشیز مشخصی را بپردازد. در بیمارستان‌های دولتی، بیمه تامین اجتماعی می‌تواند بخش بیشتری از هزینه را پوشش دهد. در ادامه به بررسی کامل هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی می‌پردازیم.

هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی

هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی

به صورت کلی هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی در ایران بستگی به  نوع بیمارستان که می‌تواند دولتی یا خصوصی باشد، نوع بیمه و میزان پوشش آن، و منطقه جغرافیایی دارد. در بیمارستان‌های دولتی، بیمه تامین اجتماعی به طور معمول بخش بیشتری از هزینه را پوشش می‌دهد، و بیمار تنها ملزم به پرداخت فرانشیز که به طور تقریبی ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه کل است، می‌باشد.

به طور میانگین در بیمارستان‌های دولتی، هزینه نهایی برای بیمار با بیمه تامین اجتماعی ممکن است بین ۲۰۰,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ تومان باشد.

در بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی، هزینه کل ممکن است بسیار بیشتر باشد یعنی در حدود مبلغی بین ۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان، که بیمه تامین اجتماعی بخشی از آن را پوشش می‌دهد، اما بیمار باید درصد بیشتری از هزینه را پرداخت کند.

برای اطلاع دقیق‌تر از هزینه‌ها و میزان پوشش بیمه، توصیه می‌شود با بیمارستان مورد نظر یا نمایندگی بیمه تامین اجتماعی تماس گرفته بگیرید.

البته باید در نظر بگیرید که هزینه‌های پزشکی به طور مداوم در حال تغییر هستند، بنابراین بهتر است قبل از انجام سی تی آنژیو، آخرین تعرفه‌ها را بررسی کنید و توجه داشته باشید که هر بیمه تامین اجتماعی پوشش متفاوتی دارد. برخی بیمه‌ها ممکن است بخش بیشتری از هزینه را پوشش دهند. همچنین هزینه‌ها در مراکز مختلف متفاوت است. می‌توانید با مقایسه هزینه‌ها، مرکز مناسب خود را انتخاب کنید.

هزینه سی تی آنژیو با بیمه تامین اجتماعی

عوامل موثر بر هزینه سی تی آنژیوگرافی قلب

 نوع بیمارستان یا مرکز درمانی و اینکه دولتی یا خصوصی باشد تاثیر بسزایی در دارد. به طور کلی هزینه‌ها در بیمارستان‌های دولتی کمتر است، زیرا تعرفه‌ها بر اساس نرخ‌های دولتی تعیین می‌شود و بخش بیشتری از هزینه‌ها توسط بیمه تامین اجتماعی پوشش داده می‌شود. در بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی، هزینه‌ها بیشتر است و بیمه‌ها ممکن است تمام یا بخشی از هزینه‌ها را پوشش ندهند.

نوع بیمه درمانی بیمه پایه یا تکمیلی به این صورت که اگر بیمار تنها بیمه تامین اجتماعی داشته باشد، ممکن است هزینه کمتری را بپردازد، اما اگر بیمه تکمیلی داشته باشد، پوشش هزینه‌ها بیشتر می‌شود و فرانشیز کمتری پرداخت خواهد کرد.

قرارداد بیمه با مرکز درمانی نیز از عوامل تاثیرگذار در هزینه سی تی آنژیوگرافی است. برخی بیمه‌ها با مراکز درمانی خاص قرارداد دارند که می‌تواند بر روی پوشش هزینه‌ها و فرانشیز تاثیرگذار باشد.

 مکان جغرافیایی مرکز درمانی، ساکن شهر یا منطقه بودن، به این صورت که هزینه‌های سی‌تی آنژیوگرافی ممکن است در شهرهای بزرگتر (مثل تهران، مشهد یا اصفهان) به دلیل بالاتر بودن هزینه‌های عملیاتی مراکز درمانی، بیشتر باشد. در مناطق کوچک‌تر یا شهرستان‌ها، ممکن است هزینه‌ها کمتر باشد.

تجهیزات و تکنولوژی‌های مورد استفاده و مدل و نوع دستگاه سی‌تی اسکن. دستگاه‌های پیشرفته‌تر و جدیدتر تصاویر با کیفیت‌تری ارائه می‌دهند، اما هزینه استفاده از آن‌ها بالاتر است. همچنین، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مانند دستگاه‌های چند لایه (Multi-Slice CT) ممکن است هزینه را افزایش دهد.

تخصص و تجربه پزشک و تیم پزشکی، پزشکانی که تخصص و تجربه بالاتری در انجام آنژیوگرافی دارند، ممکن است هزینه بیشتری برای این خدمات دریافت کنند. همچنین، مراکز درمانی که از تیم‌های پزشکی معتبر و با تجربه استفاده می‌کنند، هزینه بیشتری دارند.

خدمات قبل و بعد از انجام سی‌تی آنژیوگرافی ممکن است برخی هزینه‌های اضافی برای خدماتی مانند آزمایش‌های اولیه، مشاوره پزشکی، اقامت در بیمارستان و داروها و خدمات پس از انجام آنژیوگرافی به مبلغ نهایی اضافه شود.

میزان پوشش بیمه و فرانشیز نوع بیمه و میزان پوششی که برای سی‌تی آنژیوگرافی ارائه می‌دهد، تاثیر مستقیمی بر هزینه نهایی خواهد داشت. هرچه پوشش بیمه بیشتر باشد، هزینه پرداختی توسط بیمار کمتر خواهد بود.

سوالات متداول

هزینه سی‌تی‌ آنژیوگرافی با بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

هزینه سی‌تی‌ آنژیوگرافی به عوامل مختلفی مانند نوع بیمه، نوع بیمارستان (دولتی یا خصوصی)، و منطقه جغرافیایی بستگی دارد. با بیمه تامین اجتماعی، بخشی از هزینه توسط بیمه پوشش داده می‌شود و بیمار باید فرانشیز (مبلغی که بیمار باید خودش پرداخت کند) را بپردازد. این مبلغ می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه کل باشد.

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه سی‌تی‌ آنژیوگرافی در مراکز خصوصی را پوشش می‌دهد؟

بیمه تامین اجتماعی به طور معمول هزینه سی‌تی‌ آنژیوگرافی را در بیمارستان‌های دولتی و مراکز درمانی طرف قرارداد پوشش می‌دهد. اما در بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی ممکن است پوشش بیمه‌ای محدودتر باشد و بیمه فقط بخشی از هزینه را پرداخت کند. در این صورت، بیمار باید بخش بیشتری از هزینه را خود پرداخت کند.